Slangen, hagedissen, spinnen, ratten … - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Floortje Geven - WaarBenJij.nu Slangen, hagedissen, spinnen, ratten … - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Floortje Geven - WaarBenJij.nu

Slangen, hagedissen, spinnen, ratten …

Door: Floortje

Blijf op de hoogte en volg Floortje

12 Februari 2011 | Gambia, Lamin

We zijn deze week verhuisd! We hadden eerst een rond hutje, maar deze was best klein met drie personen. Nu hebben we een huisje met twee kamers: slaapkamer en woonkamer. Die zijn net gebouwd en we hebben nu echt veel ruimte. Het enige ‘nadeel’ van ons huisje is dat er wel erg veel beesten zitten, aldus Tasmara. Ja, want je moet echt wel opletten voor slangen, hagedissen (ze hebben er vorige week eentje in ons hutje voor ons dood gemaakt …), spinnen, ratten en muizen ook nog. Het zou zo maar kunnen dat ze ergens liggen en daarom mag ik niet zonder licht en al helemaal niet zonder slippers buiten lopen als het donker is. Tasmara bewaakt onze veiligheid ;). Oh, ze wijst me er net op dat ik apen en krokodillen vergeten ben. Er schijnen elke ochtend en avond apen over ons strandje te lopen, maar we hebben ze nog niet gezien. Ah fin, de beestjes, ik vang tegenwoordig eigenhandig rare sprinkhanen en minispinnetjes. Voor de grote roepen we Lamin :D.

Zondag zijn we naar het strand in Kololi (toeristengebied, Sene-Gambia) geweest met Andrea. Het was zo mooi en leuk!! Eerst zijn we naar een supermarkt gegaan en hebben snoep en koekjes ingeslagen. Op het strand was het was helemaal niet druk, heel weinig toeristen, alleen een mevrouw die op zoek was naar een man. Overal stonden van die hutjes van stro met ligbedden eronder om te zonnen en hutjes met tafels en stoelen voor als je wilde eten. De ligbedden zijn gratis, maar het is dan wel de gewoonte dat je wat drinken bestelt. Moet lukken, want je wordt om de minuut aangesproken door iedereen die daar werkt, zeker als je een keer per ongeluk op bent gestaan. Hoe je heet, waar je vandaan komt, hoe je het land vindt, of je nog uitgaat vanavond etc. Op een gegeven moment heb ik mijn oordopjes ingezet zodat het leek alsof ik naar muziek aan het luisteren was. Ik heb er wel een ‘present from the heart’ aan overgehouden, een schelpenketting. Ik was eerst bang dat ik nu al half met em moest gaan trouwen ;) (hiervoor waren we gewaarschuwd) want hij begon over zijn moeder en very special girls en zette mijn bril al af (anders paste de ketting niet), maar als hij me een cadeautje wil geven kan ik dat gewoon aannemen, aldus Andrea (heb het toch maar voor de zekerheid gevraagd, je weet het niet hè…).

Na de zee en zonnebaden, hebben we gegeten op het strand. We eten op de compound elke dag rijst en daarom nam ik friet. Frietjes met garnalen in verse knoflook. TE lekker. We wilden op weg naar huis gaan, maar helaas, we brengen car trouble met ons mee, want de band was lek. Terwijl ze met 2 man en 4 militairen aan de band hebben gewerkt, zijn wij wat gaan wandelen en toen liep er ineens een aap over de weg! Toen zagen we dat er 3 apen in een boom zaten, echt heel leuk om te zien, beetje raar wel want nu zie je gewoon een aap in het wild, in het echt. In de tussentijd was de band erop gezet, maar Andrea dacht niet dat de goede schroeven erbij zaten. De taak aan mij om tijdens de rit mijn kop naar buiten te steken en naar de band te kijken of hij niet wiebelde. En vooral hopen dat we die avond nog thuis kwamen. Is uiteindelijk gelukt.

Maandag was het weer tijd om te gaan werken. We werken nu een stuk zelfstandiger: doen alleen de malariatesten, schrijven de consulten van de wondzorg en beoordelen de wond en de pharmacy gaat ook een stuk sneller. De meest voorkomende diagnoses zijn: malaria, koorts zonder malaria, verkoudheid, SOA, wondzorg, wormen en schimmelinfecties. Fatou leert ons Mandinka en onderstaande (fonetisch geschreven) moeten we zeggen bij uitgifte van de bepaalde medicijnen:

Somanda kieling = 1 tablet in de morgen
Tilibolo kieling = 1 tablet in de middag
Woraro kieling = 1 tablet in de avond

Fatou: ‘You say it’. Okee, daar gaat ie dan: ‘somando kieling […] woraro kieling. Okay?’ Dan schatert iedereen in de pharmacy het uit. Fatou, de schoonmaaksters, zelfs de patiënt moet lachen. Daar sta je dan, met je poging tot Mandinka. Vervolgens beginnen de schoonmaakster te klappen, missie geslaagd: boodschap is aangekomen :D. Zo worden we ook elke ochtend overhoord: ‘Kasumai?’ wij: ‘Kasumaikem’. En zo nog een paar zinnen, we krijgen elke keer applaus en een hand, dus het klinkt misschien best wel okee ;). De medewerkers van de kliniek zijn echt lieve mensen en zorgen goed voor ons. Woensdag namen ze ons mee op kraamvisite bij een van hun (en nu ook onze) collega’s. Aangekomen op de compound begon iedereen met elkaar te praten en wij kregen de baby op onze schoot, heel schattig natuurlijk. We kregen ook nog een ijsje en na een 30-45 minuten gingen we weer. Ook al hebben we helemaal niet mee kunnen praten, het was toch erg leuk want je zit gewoon midden in de Afrikaanse samenleving, wanneer maak je dat nu mee?

Vrijdag hebben we een erg ondervoed meisje gezien van 1 jaar oud. Ze zag eruit als een kind van 2 maanden, niet ouder. In juli 2010 woog ze 5 kg en toen heeft ze melk van de kliniek gekregen, omdat haar moeder haar geen melk kon geven. We hebben haar weer gewogen en ze woog nu 5,7 kg, dus ze is maar 0,7 bijgekomen. Ze heeft weer opnieuw melk en een soort multivitamine-boost meegekregen, in de hoop dat ze aankomt.

We hebben deze week ook op zn Afrikaans gedanst. Iedereen verzamelt zich in de avond rondom het vuur en dan wordt er gedrumd en gedanst. Wij moesten er ook aan geloven. Okee, niemand gaat dit geloven maar Tasmara en Marsha (dé dansers) wilden niet en toen heb ik (de niet danser, al helemaal niet in het midden van mensen) gezegd dat we heus wel een poging konden wagen :o. Ja ja, we boeken vooruitgang ;). En zo geschiedde het dat drie Hollandse meiden een dans aan het doen waren wat iets weg had van de vogeltjesdans, paringsdans en hakken. Super leuk! En we kregen wederom applaus! Gezellige avonden zijn dat.

De dagen vliegen om hier, het is niet bij te houden. We zijn hier nu twee weken, het voelt alsof we al een half jaar hier zijn!

Veel liefs,
Floortje


Snakes, lizzards, spiders, rats …

We moved to another house this week! Before, we had a small round house, but it was pretty crowded with three persons in it. This week we moved to a larger house with two rooms: bedroom and living room. They finished them this week and now we have a lot of space. The only ‘disadvantage’ of this house is the amount of animals living with us, according to Tasmara. Yes, we have to be very careful for snakes, lizards (they killed one in our house last week), spiders, rats and even mice. According to Tasmara, they could just lie anywhere and that is why I am not allowed to walk without a light and my flip flops on at night. She’s making sure we stay safe ;). Oh, she just pointed out that I forgot the monkeys and crocodiles. Apparently, every morning and evening monkeys pass on our small beach, but we have not seen them, yet. Anyway, the little creatures, these days I’m catching the weird grass hoppers and tiny spiders myself. We leave the big ones for Lamin :D.

We went to the beach in Kololi (tourist area, Sene-Gambia) with Andrea on Sunday. It was so beautiful and fun! First, we went to a supermarket to buy candy and cookies. On the beach it was very quiet and not many tourist at all, just one single woman who was looking for a husband. There were these small huts with beds under them and some of them had tables and chairs under them so you could eat something. It’s nearly impossible to go to the beach for some rest, because people from the beach club keep talking to you, especially if, by accident, you decide to walk or something like that. They want to know your name, where you come from, how you like Gambia, if you are going out tonight etc. I ended up with a ‘present from the heart’, a shell necklace. At first, I was kind of afraid that he wanted something more from me ;) (we were warned about this), because he started to talk about his mother, very special girls, special presents and he even took off my sun glasses before I knew it (otherwise, the necklace didn’t fit). Andrea told me it was okay, if he wanted to give me a gift, just let him give it to me (I asked her, because you never know …).

After swimming and sun bathing, we went for dinner at the beach. At the compound we eat rice every day, so I opted for French fries. French fries with shrimps baked in garlic. It was so good! When we walked to the car, we noticed the tire was flat. Apparently, we bring car troubles with us. Six people came to help us change the tire and in the mean while, we walked around a bit. Suddenly we noticed a monkey just ahead of us! Then we saw there were three monkeys in a tree, it was fun to see, a little bit strange too because I’ve never seen a real monkey in the wild.

Back to work on Monday. We do a lot of the work ourselves: the malaria tests, writing the (wound dressings) consults, judging the wounds and giving out medicines at the pharmacy. It all goes a lot easier now. Common diagnoses are: malaria, fever no malaria, cold, STD, (burn) wounds, worms and fungal infections. Fatou is teaching us some Mandinka. We have to say the following when we give out medicine:

Somanda kieling = 1 tablet in the morning
Tilibolo kieling = 1 tablet in the afternoon
Woraro kieling = 1 tablet in the evening

Fatou: ‘You say it.’ Okay, here it goes: ‘somando kieling […] woraro kieling. Okay?’. Everyone starts to laugh out loud so hard: Fatou, the cleaning ladies and even the patient begins to laugh. And I’m just standing there. Then, the cleaning ladies start to clap their hands: mission accomplished, they understood my Mandinka :D. They practice with us every morning: ‘Kasumai?’ us: ‘Kasumaikem’. Every day some sentences, they clap for us and they shake our hand, so I think it might sound quite alright ;). The people working at the clinic are so nice to us and they take good care of us. On Wednesday, they took us to one of their (and our) colleagues, to see her new baby. After we arrived on the compound, everyone began to talk to each other and we got to hold the baby. After 30-45 minutes we left and even though we did not understand a word what they were saying, it was still a great experience, because you’re in the center of the African society. You don’t often get the chance to experience something like that.

This Friday we saw the effects of severe malnutrition. A one year old girl came in, she looked like a two month old baby. In July 2010, she weighed 11 pounds and at the time, she got milk from the clinic, because her mother wasn’t able to breast feed her. This week, her weight was 12.5 pounds, so she only gained around 1.5 pounds over the course of 7 months. She got extra milk again together with some kind of multi-vitamin boost. Hopefully, that will help her.

This week we learned some African dancing. At night, everyone gathers around the fire, drums are played and people dance. We tried it, too. Nobody is going to believe me, but I was actually the one who initiated the plan to dance with them :o. I cannot dance and do not like to be at the center of attention, Tasmara and Marsha love to dance but didn’t want to do it, at first. It was so much fun! And again, we received an applause! Such nights are very entertaining.

Days go by without even noticing it. We’ve been here for two weeks, it feels like we’ve been here for 6 months already!

Love,
Floortje

  • 12 Februari 2011 - 12:01

    Mama:

    yes!!!nummer 1 :-)
    geweldig zoals jij de dingen beschrijft!!!! het lijkt alsof we er zelf zitten, de dingen die je meemaakt ...zo leuk en vooral om nooit te vergeten.
    de doos vol goodies is onderweg, inclief kaarsjes met een aansteker :-)
    liefs, mama

  • 12 Februari 2011 - 14:00

    José Van Tante Sjaan:

    Hallo Floortje,

    Wat een ongelooflijke mooie ervaringen heb je in die korte tijd al opgedaan.....wat een belevenis en avontuur en wat stoer dat je telkens weer je grens verlegd....helemaal geweldig.
    Ik heb daar veel respect voor want zolas ik het lees is het daar echt primitief....wat zijn wij hier toch verwend dan....

    Geniet van de zon en het strand...hier is het nat en koud....
    Ik wens je nog hele mooie momenten en wacht je volgend avontuur weer af.

    Veel liefs en groetjes ook van Tante Sjaantje en mij....en een potje van Spiky...doeidoei

  • 12 Februari 2011 - 14:20

    Malda:

    Hoi Floortje,
    Moet ik trouwens jullie andere namen gebruiken als we komen in april of mag de hollandse versie ook (zou wel makkelijker zijn ;)). Ik ben blij dat ik alledrie de verslagen lees, dan zie ik ook over de beesten in de hut, gezellig zo'n huisdier weer eens wat anders dan een hond of kat ;). Wat maken jullie veel mooie en ook minder mooie dingen mee. Ik blijf jullie volgen
    Groetjes Malda

  • 12 Februari 2011 - 15:07

    Oma:

    Hallo meisje.

    Wat een leuk verhaal ,opa en ik hebben voor de PC zitten lachen.We zien het zo voor ons zo`n held spinnen en sprinkhanen pakken niet te geloven! Dat andere gedierte lijkt me griezelig.
    Dan jullie naar het strand, fijn ook wal luxe!!
    Ik ben wel benieuwd naar je schelpenhanger en de gever ha ha.
    Tussen de apen is ook weer eens wat anders, wat een ervaringen.
    Dan de kliniek:
    Dadelijk spreek je tig veel talen.Wel makkelijk , mooi meegenomen, maar het werkt denk ik wel op je lachspieren.
    Wat mogen jullie al zelfstandig werken. Geweldig.
    Opa is wel benieuwd hoe die onderzoeken gedaan worden.
    Dat meisje wat erg. Ik hoop dat jullie haar kunnen redden.
    Wij zijn hier wel benieuwd naar je danscapaciteiten. Verborgen talent ?
    Leuk hoor.
    Wij wachten weer met spanning op je volgend verslag. Je vertelt het zo leuk!!

    Heel veel liefs en kusjes van
    opa en oma :)

  • 12 Februari 2011 - 15:18

    Geert:

    Hoi allemaal,

    je kunt de foto's ook vinden op onze fotoserver.
    De link daarnaartoe is: biest.no-ip.info/photo.

    Doei

  • 12 Februari 2011 - 17:03

    Trudo En Annie :

    Ha die Floor wij geloven dat je echt in wonderland geland bent heel indrukwekkend wat je allemaal meemaakt en voor ons erg leuk om dit van zo"dichtbij"mee te maken .Nou meid werk en geniet ze groetjes Trudo en Annie

  • 12 Februari 2011 - 18:09

    Bryan:

    Hey Floor,
    Leuke verslag.
    Voorzichtig, je was bijna getrouwd en grappig zonder het te weten, hahah.
    Dat stukje vond ik super leuk.

    Groetjes,

    Bryan

  • 12 Februari 2011 - 19:32

    Linda:

    Mijn hemel, zoals je moeder het al zegt, ik kan het me ook helemaal voorstellen.
    Petje AF!!!! Je haalt spinnen en sprinkhanen uit je huis!! Echt te eng gewoon, ik vraag me af of ik dat ooit kan:P, anders hoop ik dat Marie me kan redden:P.
    Wat een ziektebeelden kom je daar tegen, echt.... (ik zoek het juiste woord, wil niet beledigend of wat dan ook zijn..) fascinerend.
    Ik geloof meteen dat je daar veel leert.
    En wat fantastisch dat iedereen daar zoow gastvrij is, dan voel je je tenminste ook thuis.
    En apen in het wild!!!! OMG, wij moeten indit kikkerlandje daarvoor naar een dierentuin:P.
    Mensen in Afrika lachen zich dood (en niet te vergeten ons uitlachen) als ze horen wat wij betalen om apen en slangen te zien:P:P.
    Mooi verhaal voor aan het kampvuur;).
    Maar ik kap eens, wordt een te lang berichtje:P.
    HEEEEEEEL VEEEEEEL plezier nog en veel liefs en groetjes aan iedereen!!!

    PS, bedankt mamma van Floortje voor de site met foto's:)

    Dikke knuf en kus Linn

  • 14 Februari 2011 - 10:32

    Vief:

    Wow girls, it sure seems like you are enjoying yourselves out there.

    Whatever you do, and I know I'm sounding like an old fart here, be safe and look after each other out there, but savour every minute...

    Bye Bye

    PS Love reading the LOGS Floor, keep up the writing...

  • 16 Februari 2011 - 20:43

    Renate:

    Jeetje Floortje!! Ik zag de foto's op de hyves van Marieke en dacht: kom even op zoek naar Waarbenjij.nu De foto's Op Marieke haar hyves laten al wel zien hoe zeer jij het naar je zin hebt! JE straalt aa alle kanten!! Dit is echt jou ding. Super leuk dat je het zo naar je zin hebt. Ik hoop dat je nog heel veel leuke dingen gaat meemaken en natuurlijk heel veel ervaring op gaat doen tijdens je stage. Ik blijf je volgen want ik vind het heel leuk om belevenissen te blijven lezen en vanaf foto's te zien.

    Dikke knuffel en kus,

    Renate

Verslag uit: Gambia, Lamin

Kubuneh, Gambia

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2011

Senegal!

29 Mei 2011

Vaccineren

22 Mei 2011

Islands & malaria

01 Mei 2011

Koninginnedag

17 April 2011

Pannenkoeken!
Floortje

Actief sinds 18 Nov. 2010
Verslag gelezen: 5277
Totaal aantal bezoekers 40712

Voorgaande reizen:

29 Januari 2011 - 29 Juni 2011

Kubuneh, Gambia

Landen bezocht: