Vaccineren - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Floortje Geven - WaarBenJij.nu Vaccineren - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Floortje Geven - WaarBenJij.nu

Vaccineren

Door: Floortje

Blijf op de hoogte en volg Floortje

29 Mei 2011 | Gambia, Lamin

Een kort berichtje dit keer. Donderdag zijn we een dagje mee gaan helpen in Banjulunding. Dat is een klein ziekenhuis in Lamin en op donderdag komt daar altijd de antenatal care. Dat wil zeggen dat babytjes worden ingeent voor ziektes zoals polio, mazelen, hepatitis en vitamine A ontvangen. Marsha en ik zijn begonnen op de infant care. Hier hebben wij geholpen met het injecteren van baby's en het geven van die vitamines, echt heel erg leuk! Het gaat helemaal op zn afrikaans: iedereen zit buiten te wachten en onder een boom worden de kinderen gewogen en vervolgens naar de vaccinatiepost gestuurd.
Daarna zijn we naar de antenatal care gegaan. Hier komen de aanstaande moeders voor controles. Er werkt daar een man die blind kan voelen hoe het met de baby gaat. En dan bedoel ik echt blind, want hij is door een ziekte blind geworden en hij doet toch gewoon zijn werk, echt heel indrukwekkend. Hij heeft ons geleerd hoe je kunt voelen hoe oud een foetus is, dus dat kan ik nu :D!

Oh, wat ook nog leuk was, Matthew (die leuke Amerikaan van Baboon Island) was hier aan de kust kant (daar heeft ie ook een huis) en hij had ons uitgenodigd voor een drankje. Er was een feest met een heel stel Amerikanen die voor het Peace Corps werken hier in Gambia. Super leuk! Helaas kon ik alleen niet gaan, want ik zat met een buikvirus oid … Is dat nu niet ultra niet-cool?! Maar schijnbaar vinden deze feesten vaker plaats en we zijn al weer uitgenodigd voor de volgende :D.

Het gaat nu allemaal zo snel, we hebben deze week onze beoordelingen gekregen en we moeten alles regelen voor de bacheloruitreiking, die is gewoon al bijna en dan zijn we verpleegkundigen :o!

Ik heb nog wat foto's geplaatst, de sites zijn

Misschien tot volgende week!

Vaccinations

A short message this time. Last Thursday we helped out at Banjulunding. That's a larger hospital here in Lamin. Every Thursday, they have vaccination rounds for small children. They are vaccinated for polio, measles, hepatitis and receive vitamin A. I helped with giving the vaccinations and vitamins. It was very interesting! After this we went to the antenatal care. This is where mothers and their unborn babies get checked. There is a blind man who works there and he can feel everything while touching the belly: how the baby is positioned, how big it is and how many weeks old it is. It's very impressing and good to see that he can continu his work after getting blind (caused by a disease). So he teached me how to dow it and now I can feel how old a foetus is too!

I posted some pictures from that day on the websites

Maybe 'till next week!

• 29 Mei 2011 - 11:52

Mama En Papa:

zijn blij dat we straks geen dokter meer nodig hebben als jij weer terug bent. Gefeliciteerd met je goede beoordeling (toch?? haha) groetjes uit Heerlen.xxxxx

• 29 Mei 2011 - 13:59

Tante Sjaantje/José:

Hallo Floortje,

Wat vliegt de tijd en hier....och gaat alles zo zijn gangetje maar jij...jij beleefd zoveel en wat zal je gelukkig zijn met je behaalde resultaat....en wat zal het moeilijk zijn daar weer afscheid te moeten nemen....en wat neem je een schat aan ervaring mee.

Maak er een mooie en interessante laatste maand van en sluit dit verhaal voldaan af.

Heel veel succes en toitoittoi....

Liefs,

José en Tante Sjaantje xxx

• 29 Mei 2011 - 18:00

Opa:

Hallo Floortje
    Van harte proficiat met je resultaat van je stage. buitengewoon goed zeg!!!
    Jammer dat je niet mee kon naar dat feestje. Maar misschien komen er nog meer. Je vindt het toch niet erg dat je over een paar weken weer naar huis(moet) mag?? Wij zien jou thuiskomst met veel belangstelling tegemoet.Heel veel groetjes van Oma
    en mij. OPA xxx.

• 29 Mei 2011 - 20:26

BigSis!:

Kreeg je bericht op n papiertje in de turnzaal onder mn neus gedrukt, was even een mooie afleiding!
    Morgen ga ik je portfolio fixen, is mij nu niet meer gelukt. Maar dan zet ik je schitterende 360s erin ;)
    Dit is ook de laatste x dat je reacties kan lezen, omdat je daarna niet meer online komt.
    Nog 31 dagen,,, dat is kort! Geniet van de laatste momenten en zorg maar dat je snel terug kan ;)
    Liefs en tot snel! xx Lil'sis

• 30 Mei 2011 - 07:19

Anneke:

Hey Floortje!

Ik zie die samenwerkingskliniek van ons helemaal goed komen in de toekomst nu jij al kunt voelen hoe oud een foetus is ;) Wat gaat zeg!! Mag je mij ook leren straks!
    Geniet er nog van de laatste weken en tot over 30 daagjes alweer! Time flies!

Xx Anneke

Verslag uit: Gambia, Lamin