Pannenkoeken! - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Floortje Geven - WaarBenJij.nu Pannenkoeken! - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Floortje Geven - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken!

Door: Floortje

Blijf op de hoogte en volg Floortje

17 April 2011 | Gambia, Lamin

Oh we hadden zo’n leuke plannen voor het vorige weekend (daarom konden we niet naar het internet): zaterdag heerlijk uitwaaien aan het strand en zondag zouden we met Steve naar Kartong gaan om naar de snake farm te gaan kijken. Helaas was het zaterdag een hele verlate clean the nation (elke laatste zaterdag van de maand) en dat betekent dat er tussen 9 en 1 niet met de auto gereden mag worden, want iedereen wordt in die tijd geacht zijn compound schoon te maken. Mooi moment voor ons om de was te doen. De was gaat echt best goed, iedereen lacht ons wel een beetje uit, maar onze kleding wordt best wel schoon. Alleen de handdoeken, die bleven een probleem, want na 1 wasbeurt waren ze al weer vies. We hadden bedacht om ze te gaan koken en ik ging naar Kumba om te vragen of dat een idee was. Nee dus, geen goed plan. Je moet gewoon de handdoeken goed laten weken en dan met zeep goed schoonmaken. Okee …. Zoiets deden we normaal ook wel, maar we werden een beetje onzeker over onze manier van wassen. Ik denk dat Kumba ook niet zoveel vertrouwen in ons had, want ze bood aan dat zij ze zou doen, we moesten ze maar even brengen. Super, wij onze handdoeken aan haar geven met waspoeder en een blok rare zeep (we wisten al niet goed waarvoor je die moest gebruiken, maar we hadden em op onze 1e dag hier gekocht) en aan Kumba’s lachen te horen hadden we inderdaad niet echt op z’n Afrikaans gewassen. ‘This is not good! You see how they look? Not good! Let me do this for you’. THANK YOU KUMBA! We werden wel een beetje vergeven, omdat we machines thuis hebben … Mijn handdoeken waren gewoon weer groen! En Marsha had schijnbaar een witte streep erin zitten. Wauw! We hebben tevens een wasles gekregen dus wij gaan het zondag proberen, want we willen het toch echt zelf kunnen :D.

Tijd voor het strand! Het was echt super warm, dus we waren blij dat we naar het strand gingen, want daar is het meestal wat koeler. Helaas, not today. De harmatan waaide, dat is een wind die afkomstig is uit de Sahara: veel zand en ontzettend heet. Echt, we lagen in de schaduw op het strand en hadden t niet meer, het was zo heet! Zocht je verkoeling in de zee, was die ook warm en je was binnen 5 minuten weer droog. Het was geen succes. In de avond zijn we gaan uiteten bij Henry’s, een restaurantje in het strandgebied. Dat was wel een succes :), heerlijke pasta carbonara! We waren die avond pas laat thuis en vanwege de hitte hadden we besloten dat we de snake farm een ander keertje zouden gaan bezoeken, want de reis is nogal omslachtig en we vreesden voor de hitte ;).

In plaats daarvan hebben we samen met Binta pannenkoeken gebakken :D. We hadden meel, eieren, suiker en water (melk valt niet zo goed, vandaar dat we water namen). Toen we de zak met meel openden kwamen de beestjes ons tegemoet. Ik vroeg me af of dit normaal was, want bij ons gooi je het meel dan weg, maar ik dacht als ze het hier nu altijd hebben kunnen we het zeven. Dan moet je gewoon even niet denken aan die beestjes. Binta vertelde me dat het inderdaad vaker voorkwam en dat je gewoon die beestjes eruit moest halen en dan kon je het gebruiken. We hebben het geprobeerd met een zeef en de beestje bleven er wel bijna allemaal in achter, maar hun larfjes niet … (nog steeds even niet erbij nadenken okee? Ze waren echt heel lekker). Een kleinere zeef was er niet en ze moesten er toch echt allemaal uit. Toen kwam Binta met een goed idee: haar sjaal die ze normaal op haar hoofd draagt :D. Die werkte perfect, per lepel die we erin gooiden zaten wel 20 beestjes in de sjaal en het meel was superfijn gezeefd. We hadden ongeveer 16 pannenkoeken gebakken en zijn met iedereen die op de compound was onder de bomen bij de hangmatten gaan zitten met jam en chocopasta, het was echt heel gezellig! En ze maakten ook lekker, de volgende keer gaan we een poging doen met melkpoeder.

Op de kliniek is het deze week best druk geweest. Niet met patiënten, maar wel met wat ze hadden. Je ziet nu iets meer malaria en kinderen met hoge koorts. Van de week kwam er tegen sluitingstijd een vader met zijn zoon (16) binnen, de zoon was nauwelijks aanspreekbaar. Toen ik het consult afnam, bleek dat hij al 5 dagen zo was, maar misschien hadden ze geen geld om te komen voor een behandeling? Hij had in iedergeval malaria en hoge koorts waardoor hij wat apathisch was. Ik stond een beetje voor een dilemma wat te doen, want de kliniek was eigenlijk dicht, iedereen was weg en Marsha en ik waren er nog en om hem nu naar huis te sturen vond ik onverantwoord. In overleg met Kumba van de pharmacy heb ik ervoor gekozen om hem hier te observeren, dan bleven wij wel wat langer. We hadden onze laptops mee en dan gingen wij wel aan school werken. Het punt was dat zijn koorts hoog was, hij was niet echt aanspreekbaar en hij moest terug gaan lopen naar het volgende dorp dat best ver is in de hete zon. Niet zo gezond voor iemand die ziek is. We hebben hem 2 uur hier gehouden en toen de koorts eindelijk iets ging zakken hebben we hem met extra medicatie en een helemaal nat gemaakte trui en muts naar huis laten gaan. Ze spraken allebei geen Engels, dat is altijd een uitdaging, maar met gebaren kom je echt heel ver. Ook onze woordenkennis Mandinka is handig, dan kunnen we altijd checken of ze de medicatie begrepen hebben.

Er loopt sinds een paar weken een jongen mee op de kliniek, Basiru. Hij gaat in de middag naar school en wil later graag iets in de gezondheidszorg doen. In de ochtend loopt hij mee in de kliniek en mogen wij hem mee trainen, dat is heel leuk. Hij kan ons ook helpen met vertalen en dat is erg handig, want dan kun je wat meer zelfstandig handelen.

Solomon, de jongen die ons in het begin heeft geholpen met de dozen, komt nog regelmatig langs en hij zei al een paar weken dat hij bezig was met een verassing voor ons. Deze week was het dan zover, hij kwam het persoonlijk afleveren: hij had armbandjes laten maken met onze namen erop in de Afrikaanse kleuren. En aan onze namen had hij een eigen invulling gegeven, op mijn bandje staat Floucher, super grappig! Een echt Afrikaans bandje :D.

De foto’s zijn geupload op:

Veel liefs,
Floortje

• 17 April 2011 - 11:50

Mama:

ha fijn, de volgende keer als we meel hebben wat te lang staat ......dan mag jij het zeven met jouw afrikaanse doeken. save money, save the bugs.
    zie je wel, niks aan de hand joh, gewoon een paar beestjes.xxxxx

• 17 April 2011 - 13:30

Tante Sjaantje/José:

Hoihoi,

Wat grappig dat zelfs een simpel pannenkoekje bakken al zoveel voeten in aarde heeft....je leert jezelf wel redden op deze manier....

Wat lief dat die jongen/man armbandjes gemaakt heeft voor jullie...super attent....daar kunnen "rijke mensen" nog iets van leren.
    Ze zijn zo arm als een luis en dan toch nog een cadeautje geven....geweldig om dat mee te maken hé..

Hier hebben wij ook Sahara zand gehad...dat is elk jaar.....zo grappig....dat zand heeft een lange weg achter de rug...toch....
    Hier is het ook al een lange tijd lekker weer....voor Hollandse begrippen dan.....het is aan het strand al weer veel drukker en zeker in het weekend....heerlijk door de duinen touren en Spiky holt dan achter de scootmobiel aan....zo rustgevend...echt uitwaaien.

Nou Floortje....de tijd vliegt weer....geniet en leer ze en tot de volgende mailing maar weer....

Groetjes,

Tante Sjaantje...José en een pootje van Spiky...doeidoei...fijne tijd..xxx

• 17 April 2011 - 16:38

Marietje:

Hai zus!
    Nice, nu benk nie meer de enige pk-chef int gezin, xal Renate vragen of dr nog n vacvature is ;) hahaha!
    Knap dat je de verantwoording hebt genomen om da manneke in de kliniek te houden!!
    Tot snell xxx

• 20 April 2011 - 20:52

Oma:

Hoi meisje. :)

Leuk verslag!
    Of het beslag ook zo leuk was is een vraag, maar de pannenkoeken smaakten dus naar meer!
    Knap van jou meel met beestjes, allemaal beestjes te gebruiken.Er stond zeker geen houdbaarheidsdatum op! haha.
    Die wasles is ook niet verkeerd, je hebt helemaal geen wasmachine nodig, want zo kan het dus ook.
    En Floortje als het maar fris is. Fijn toch!
    Dan ben ik benieuwd naar de armbandjes ,op de foto zien ze er leuk uit. Mooie herinnering.
    Je hebt weer prima werk kunnen verrichten i.v.m. de zieke jongen.
    Wel spannend denk ik.

Floortje tot zo ver.
    Wij wensen jou hele fijne Paasdagen in het verre Afrika !!!

Veel liefs en een dikke knuffel van

opa en oma XX :)

• 23 April 2011 - 15:47

Linda:

Heey meid,

Wat een ervaringen weer!!!
    En die beestjes!!!!
    Njaa, dat was al niets voor mij geweest, ik denk niet dat ik mijn verstand op nul kon zetten:P.
    Maar knap dat jij dat wel kunt;).
    En SUPER van dat jongetje! Wat knap dat jullie dat aangepakt hebben. Das nu dekwaliteit van een verpleegkundige:). Die moet je erin houden!

XxxxxLinn

Verslag uit: Gambia, Lamin